Aktualności

Wrzesień 2015

Priorytety dla komunikacji publicznej na skrzyżowaniu
ul. Pułaskiego / Al. Wielkopolska w Poznaniu

Skrzyżowanie ulic Pułaskiego / Al. Wielkopolska w Poznaniu jest dobrym przykładem działania nowoczesnego systemu sterowania ruchem, który zapewnia priorytetowy przejazd przez skrzyżowanie tramwajom i autobusom. W celu zwiększenia efektywności działania priorytetu dla autobusów, na wlocie Al. Wielkopolskiej zaprojektowano buspas. Sama sygnalizacja świetlna niewiele pomoże, jeżeli autobus utknie w korku kilkaset metrów przed skrzyżowaniem. Dlatego ważne jest, aby łączyć inteligentne sterowanie sygnalizacją z budową buspasa. Tylko takie połączenie gwarantuje osiągnięcie najniższych strat czasu dla autobusów.

Problemów z blokowaniem pojazdu komunikacji publicznej nie ma w przypadku tramwaju, który porusza się po wydzielonym torowisku. Dlatego wprowadzenie priorytetów dla tramwajów dało bardziej spektakularne rezultaty. W tym projekcie zastosowano również nowoczesny system wykrywania zgłoszeń od tramwajów, działający w oparciu o telegramy przesyłane drogą radiową z pojazdu do sterownika sygnalizacji. System taki cechuje się możliwością wykrycia tramwaju w dużej odległości od skrzyżowania, bez potrzeby układania przewodów do urządzeń detekcyjnych na duże odległościach. Projektantowi daje zaś swobodę i elastyczność podczas opracowywania algorytmu sterowania.

Stadtraum jest firmą aktywnie wspierającą nowoczesne rozwiązania z zakresu infrastruktury rowerowej. Dlatego w projekcie nie mogło zabraknąć jej elementów. W porozumieniu z Inwestorem (ZDM Poznań) udało się wydzielić pasy rowerowe wzdłuż ul. Pułaskiego, które stanowią fragment trasy rowerowej, łączącej centrum miasta z dzielnicą Piątkowo.